Velkommen til Hedelands Motorklub mx website

Vis den aktuelle dato  

 

 

..

Micro

 

1. Hvad er Microcross ?
2. Hvorfor beskæftiger DMU sig med motorsport for "små børn" ?
3. Hvad får barnet ud af at køre Microcross ?
4. Hvordan kommer man i gang ?
5. Forældrenes rolle
6. Træning og løb


 

 

1. Hvad er Microcross ?

 

Microcross er motocross på små laveffekts motorcykler, der enten har en 50 eller 80cc motor.

Der køres på specielle korte baner, som er tilpasset kørernes og maskinernes formåen. F.eks. forekommer der kun små hop og mange sving medvirker til at holde hastigheden nede. Ligeledes er banerne overskuelige for kørerne og forældrene.

Til top
 

 

2. Hvorfor beskæftiger DMU sig med motorsport for "små børn" ?

 

I 1994 besluttede DMU, at indføre " Microsport " som aktivitet. Der var en del betænkeligheder i mange klubber. Ligeledes var mange af den mening, at børn i så ung en alder bør nøjes med at "lege" idræt og herunder prøve forskellige sportsgrene. Imidlertid var Microcross allerede en realitet i flere "uorganiserede" klubber, og flere steder blev der i et hjørne af motocrossbanerne kørt på de små maskiner.

DMU´s beslutning betød at der kunne køres under ordnede forhold og med en licens er kørerne samtidig ulykkesforsikrede når de kører på en DMU godkendt bane. Vigtige overvejelser før man beslutter sig

Mange børn, som kommer i nærheden af en lille motocross maskine fatter straks interesse for at prøve sådan et køretøj. Som forældre til børn som bliver interesseret bør man dog gøre sig nogle overvejelser inden man går videre.

Særligt bør følgende overvejes:

  • anskaffelse af maskine og udstyr (man må selv stille med det hele) koster en del penge, og endvidere ligger banerne placeret så man også skal kunne transportere maskinen hertil, enten på trailer eller i varevogn.
  • Der må påregnes en del tid til sporten, og vil man lade barnet køre løb, så foregår de normalt i weekenden. Dvs. træning i løbet af ugen og løb i en del weekender kan blive resultatet af beslutningen.
  • Endelig skal det også nævnes, at selvom der tages alle forholdsregler med sikre baner og godt udstyr, så vil der altid være en risiko for skader. I Microcross forekommer der dog kun meget få skader, men skulle "karrieren" fortsætte senere på større maskiner, så vil der altid være en risiko ved at dyrke motorsport.
  • Hensyn til evt. søskende og deres interesser bør også overvejes, da motorsporten kræver megen tid med barnet.

Til top

 

3. Hvad får barnet ud af at køre Microcross ?

 

Ud over at det er spændende at kunne mestre en lille motorcykel tilfører sporten barnet mange oplevelser, både positive og negative. Børnene lærer noget om "mekanik", tålmodighed, udholdenhed/stædighed, og at "vinde og tabe".

Sporten indeholder et naturligt konkurrencemoment, og da ikke alle kan vinde et løb, lærer barnet, at kunne tabe og at det ikke er "verdens undergang". Ved løb oplever kørerne også at træning giver resultater – "denne gang kunne jeg følge med A", " jeg væltede ikke i dag" osv. – alt sammen små sejre som giver barnet større selvsikkerhed som også gavner i dagligdagen.

Og selvom sporten er individuel, så hersker der et godt kammeratskab blandt motocrosskørere, og også tid til masser af hygge for både kørere og forældre ind imellem.

Til top
 

 

4. Hvordan kommer man i gang ?

 

Når man vil i gang med at dyrke microcross, skal barnet først og fremmest meldes ind i en klub. Det er en god ide, at starte med at henvende sig i en DMU klub i nærheden - klubben kan hjælpe med mange gode råd m.h.t. anskaffelse af udstyr, mm..

I nogle klubber er der også mulighed for at få en "prøvetime", at leje tid på en maskine i starten, eller lign.

Følgende forhold skal man være opmærksom på når beslutningen er truffet:

  • Hvilken klasse skal barnet starte i
  • Der gælder en opdeling af kørerne i klasser som tager højde for alder og erfaring/dygtighed.
  • Det er vigtigt her at vælge den rette klasse, hvor køreren møder nogenlunde jævnbyrdige.
  • Hvilke krav er der til motorcykel og udstyr
  • Nedenstående er krav til motorcyklerne som fremgår af reglementet.
  • Alle motorcykler skal være de støjsvage, såkaldte laveffektsmaskiner.
  • - Standardudstødningen skal anvendes, dog må anden lydpotte monteres, såfremt denne overholder støjgrænser.
  • Bestemmelser gældende for alle klasser:
  • Formstøbte hjul og pladehjul skal være forsynede med fastmonterede afdæknings-plader.
    Enkelt støtteben må ikke forefindes på motorcyklen, når den anvendes til træning og løb.
    Lyddæmperen må ikke nå længere bagud end til bagdækkets yderste kant.
    Styrets greb må ikke nå ud forbi styrets ender. Grebene skal have kugleformede ender.
    Tværstiver på styr skal være forsynet med en velpolstret pude.
    Kædehjul skal være effektivt afskærmede.
  • Følgende udstyr er påkrævet:
  • Pilot eller integral hjelm (godkendt type).
    Tandbeskytter, ved brug af pilothjelm.
    Motorbriller
    Skulderbeskyttere
    Handsker, af stød- og rivefast materiale.
    Albuebeskyttere.
    Knæbeskyttere.
    Knælange støvler af læder eller kunststof.
    Bukser af kraftigt stof. Bukserne skal have god pasform, og skal være så lange, at der under brugen ikke opstår mellemrum mellem støvler og bukser.
    Tætsluttende trøje med lange ærmer. Hætte er ikke tilladt.
    Beklædningsgenstande, som er i direkte berøring med huden, må ikke være fremstillet af brand- eller smeltefarlige stoffer.
  • Man kan udmærket starte med brugt udstyr for at komme billigst muligt i gang, blot skal man være sikker på at det er brugbart. Spørg evt. nogle mere erfarne til råds.
  • Hvor og hvornår kan man køre
  • Alle motocross og microcross baner er normalt kun åbne for træning i begrænset tidsrum en eller flere dage om ugen. Få information herom i klubben – og se i "Den Blå Løbskalender".
  • Som medlem af DMU må man kun køre på DMU godkendte baner (forsikring).
  • DMU kørerlicens
  • For at kunne træne og køre løb på DMU godkendte baner skal køreren have et gyldigt kørerlicens.
  • Et microlicens som løses gennem klubben – til den klasse man starter i – koster for et helt år kr. 175,-
  • Klubforhold

For at kunne løse micro kørerlicens (og evt. officiallicens for forældrene) kræves medlemskab af en DMU klub.
Kontingentet varierer fra klub til klub, men må påregnes at ligge fra ca. kr. 200 – 500,- pr. år.

Som medlem af en DMU klub får man ud over de evt. fordele det giver i den enkelte klub også unionens medlemsblad MotorBladet gratis 10 gange om året.

Til top
 

 

5. Forældrenes rolle

 

Når beslutningen om at lade sit barn køre microcross er truffet er det vigtigt, at undgå at al barnets tid går med sporten. Det er forældrene som må "dosere" kørslen på motorcyklen så der også bliver tid til leg og evt. anden sport.

Det er naturligvis vigtigt at der bliver trænet jævnligt for at opnå en sikker køreteknik, hvorimod der ikke er nogen grund til at dyrke speciel fysisk træning andet end det børn opnår gennem leg og andre aktiviteter.

Når barnet er sikker nok til at køre løb er det endvidere vigtigt at man som forældre forsøger at dæmpe sin evt. iver for at pace barnet frem. Desværre ses der af og til på nogle ekstremt engagerede forældre som med råben og skrigen forsøger at presse sit barn til at køre hurtigere, eller som udøver anden ekstrem adfærd (kendes også i f.eks. fodbold hvor det ofte er dommeren der må lægge ryg til tilråb mm).

Tænk på, at det skal være en fornøjelse for alle involverede kørere, officials, hjælpere og forældre at være til microcross, og at sporten for børnene skal være en god og aktiv oplevelse hver gang.

Til top
 

 

6. Træning og løb

 

Der er som tidligere nævn mulighed for at træne en eller flere gange om ugen på alle microcross baner. Har klubben en bane vil det oftest være her man ta´r til træning, men det er en god ide en gang i mellem også at prøve andre baner for at opnå fortrolighed med forskelligt underlag og terræn.

Mange klubber har en klubtræner, som kan vejlede med hensyn til kørestilling, motorcyklens pleje osv., så brug af denne viden for både at opnå bedre og mere sikker kørsel og for at spare penge på maskinens drift p.g.a. manglende pleje og vedligeholdelse.

Når tiden er moden til at køre løb så tal med klubtræneren eller nogle andre forældre om, hvordan det foregår.

Der er normalt tilmelding nogle uger før et løb – se under "Forkortede tillægsregler" i MotorBladet. Tilmeldingen foregår ved at indbetale startgebyr (kr. 60-85) på et specielt girokort. Der skal her anføres hvilken klasse man skal deltage i.

På løbsdagen skal man tilmelde sig inden en fastsat frist. Dagen startes med træning på banen opdelt efter klasser, og først derefter køres der normalt to heat a 10 min. pr. klasse. Er der mange deltagere kan der blive tale om kvalifikation, hvor kørerne opdeles i A, B, C, osv. finaler.

Der udleveres normalt et program ved tilmelding, men sørg for at følge med så barnet er klar når der skal køres.

Brug i øvrigt dagen på at snakke med andre forældre, der er helt sikkert både nogle interessante bekendtskaber og nogle gode tips at hente.

Til top
 

Hvad er motocross

Galleri

Resultater

 

Copyright©2006 www.hedelands-motorklub.dk Alle rettigheder forbeholdes.